I juletider finns det en lång tradition att slå på stort med spektakulära skyltningsarrangemang i skyltfönstren designade för konsumtion och julkänsla. Konstfrämjandet Stockholm vill istället ge alla som passerar på Swedenborgsgatan en möjlighet att fundera över hur den egna rollen ser ut i relation till någon annans frihetskamp.
Söndagen den 3 december kl 14:00–16:00 öppnar utställningen Evins berättelse av Savas Boyraz på Konstfrämjandet Stockholm. Kl 15:00, då mörkret börjar falla, sätter vi på videoverket som man ser stående ute på gatan i vårt skyltfönster. Konstnären närvarar på öppningen. Vi bjuder på glögg och pepparkakor.
Den kurdiske konstnären Savas Boyraz är från Istanbul men bosatt i Stockholm. Boyraz har under de senaste åren arbetat med en serie verk som på olika sätt undersöker kurdiska gerillakrigares berättelser. Verken skapar intima möten med individuella röster från olika delar av det kurdiska folkets politiska kamp. I Evins berättelse återberättar en ung kvinna ett minne om förlorad kärlek från sin tid hos gerillan som gör att hon än idag inte kan äta fisk.
Evin som har haft många namn som hör ihop med hennes olika liv sluter sina ögon, halvt dolt bakom en halsduk sitter hon på en stor sten intill Hudsonfloden i New York. Den kända skylinen badar i sol i horisonten på en annars blåsig dag. Bakom henne fladdrar ett brunt tyg som har en alldeles speciell hemvist och innebörd. Tyget har en gång använts som rekvisita av gerillans teatergrupper i bergen. Kulisstyget ramar in Evin, en rest av en svunnen plats och som en påminnelse, ett spår av en ständigt pågående kamp.
Savas Boyraz lyckats ge ett ansikte till en komplex politisk kamp genom att fokusera på den enskilda berättelsen som en del av något så mycket större. Inför krigets verklighet och en osäker framtid, vad är ens ansvar som individ mot sitt samhälle, sitt arv och sina politiska ideal? Verk ger betraktaren en möjlighet att reflektera, inte enbart över Evins berättelse, personliga uppoffring och öde, utan även hur ser den egna rollen ut i relation till andra gruppers frihetskamp?
Boyraz beskriver sin konstpraktik som ”bildbaserad aktivism” han utforskar sina egna rötter samt det kurdiska samhällets kamp i mellanöstern i stort. I skyltfönstret på Swedenborgsgatan visas också ett porträtt på gerillakrigaren Azad från 2013. Porträttet är en del av ett större porträttprojekt av gerillakrigare som heter MEANWHILE.
Under januari kommer vi även visa Savas Boyraz film MEANWHILE där en fiktiv fotograf följer en grupp gerillakrigare i de kurdiska bergen under en dag.
Kurdistan är inte ett officiellt land, en självständig statsbildning utan området sträcker sig in i Turkiet i norr, Irak i söder, Iran i öst och Syrien i väst. Under årtionden har motståndsgrupper stridit för ett hemland för det kurdiska folket i en kontinuerligt orolig region. Genom historien har kurderna utsatts för förföljelse, folkmord och marginalisering. När nationella gränser saknas skapas identiteter genom självbestämmande – och politiska rättigheter i de oberoende kurdiska samhällena fås endast genom folkligt motstånd. Nyligen hölls en folkomröstning om självständighet som rörde irakiska Kurdistan, men hade symboliskt värde för kurder över hela jorden.
I utställningen visas tre fotografier från ett större pågående projekt som heter “the state we are in”, 2017. Med start i juli 2015 till juni 2016 befann sig de sju kurdiska städerna Cizre, Silopi, İdil, Şırnak, Yüksekova, Nusaybin och Sur i Turkiet under utegångsförbud och undantagsregler. Den turkiska militären och särskilda polisstyrkor genomförde åtskilliga operationer i städerna med förstörelse och förlust av civila liv som följd.
Hur skildras händelser som sker i zoner där kameror under en mycket lång tid varit omöjliga att fritt gå omkring med? Boyraz valde att fotografierna den fysiska förödelsen, där tre objekt får representera helheten. Med de vackra bergen i bakgrunden i utkanten av en av städerna fotograferar Boyraz, en TV-apparat, förstörd av soldaterna under utegångsförbud, en lägenhet dörr som exploderade och brändes när soldater tog sig in i huset, en boll av konstruktion stål, extraherat från byggnader som utsatts för tung bombning och helt kollapsat.
Savas Boyraz är född i Istanbul, Turkiet och bosatt i Stockholm och Bergen. Han har en examen i BFA i fotografi från Mimar Sinan Fine Arts University och en masterexamen från Konst i det offentliga rummet ett program från Konstfack, Stockholm. Boyraz har mottagit priser från Hasselblad Foundation, svenska Konstnärsnämnden och är mottagare av HSBC Photography Award. Han har deltagit i utställningar i Duhok International Film Festival (Irak), Amed Art Gallery (Turkiet), Berlin Kurdish Film Festival (Tyskland), Teatro di Nascosto (Italien), Aperture Foundation (USA), Les Rencontres d’Arles (Frankrike), and Michaelis Galleries (Sydafrika) med mera.
Del av serien Mitt kollektiva jag – en programserie om hur konstens metoder kan användas som en prisma för en undersökning som skapar strategier för hur man praktiserar sina rättigheter samt hittar former som syftar till att ge röst till och åt dem som utan rädsla väljer att möta sig själva, andra och samhället.
Med Stöd av Stockholms Stad